HELSE

Home / HELSE

Kondisjonstest (VO2-max)

Testing av maksimalt oksygenopptak (VO2-maks) 

En VO2-test vil avdekke kroppens maksimale evne til å ta opp og forbruke oksygen i prosessen hvor fett og karbohydrater omdannes til energi. Jo mer oksygen kroppen klarer å ta opp, jo høyere blir energiomsetningen. Dette øker den fysiske prestasjonsevnen, men det er også dokumentert at et høyt oksygenopptak kan ha store positive konsekvenser for den generelle helsetilstanden.

VO2-test utføres på tredemølle eller sykkel. Du møter opp 30 min før test og henvender deg i resepsjonen. Det blir satt av god tid til oppvarming før vi starter selve testen.

Da oppvarmingen er ferdig vil du bli kjørt gradvis opp i den høyeste intensiteten du klarer å oppnå. Oksygenopptaket vil bli målt med en maske du puster gjennom. Etter testen vil resultatene bli gått gjennom med testleder.

Resultatet vil bli uttrykt i ml. oksygen, pr. kg kroppsvekt, pr. minutt. (ml/kg/min)

Vi estimerer fysiologisk alder på denne testen.

Det må ikke trenes hardt de siste to dagene før test.

Ønsker du mer informasjon om kondisjonstest? Kontakt oss HER!

 


TANITA BODYANALYSE – TEST DIN KROPPSAMMENSETNING!

Hvordan er din kroppssammensetning?

  • Kroppsvekt
  • Fettprosent %
  • Viseralt fett
  • FFM – Fettfri masse
  • BMI
  • Muskelmasse
  • Fysisk rate – forholdet mellom
    fettprosent og muskelmasse
  • Segment analyse – muskelbalanse
  • Benmasse
  • BMR – hvilestoffskifte
  • Kroppsvæske i %
  • Kroppsvæske i kg
  • Ekstracellulær væske (ECV) i kg
  • Intracellulær væske (ICV) i kg

En kroppsanalyse vil gi deg en full oversikt over din kroppssammensetning, både fettmasse og muskelmasse. Dette gjør at man enkelt kan følge med på fremgangen da man starter med et nytt treningsprogram eller gjør endringer i kostholdet. Ofte kan man oppleve at vekten går opp når man begynner å trene styrke, men ved å følge med på kroppssammensetningen kan man enkelt se hvorfor dette skjer. Her kan man se endringen i forholdet mellom fettmasse og muskelmasse, å se at man beveger seg mot en bedre helseprofil.

Hver enkelt bør sette seg et mål om hvor i dette skjemaet man ønsker å være, og ut ifra dette sette opp et treningsprogram og kosthold for å imøtekomme dette målet.

Tanitatest bookes HER!